-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30670 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چگونه خدا ظالم نيست، در حالي كه رئيس اشاعره به واسطة همين شبهه جبر گرا شد؟

همة مسلمانان خدا را عادل مي دانند، و عدل يكي از صفات جمال الهي است. قرآن هر گونه ظلم را از خدا نفي كرده و فرمود: خدا به اندازة ذرّه اي ستم نمي كند.[24] و فرمود: خدا هرگز به مردم ستم نمي كند.[25]

عقل بر عدل الهي داوري مي كند، زيرا افزون بر اين كه عدل صفت كمال است و خداوند داراي همة كمالات است اصولاً ظلم معلول يكي از عوامل زير است:

1_ فاعل و ظالم، زشتي ظلم را نمي داند (ناآگاهي)؛

2_ فاعل زشتي ظلم را مي داند ولي از انجام عدل ناتوان است، يا به ظلم نيازمند است (عجز و نياز).

3_ فاعل زشتي ظلم را مي داند و بر انجام عدل نيز توانا است ولي چون حكيم نيست از انجام كارهاي ناروا باكي ندارد (جهل و سفاهت).

بديهي است كه هيچ يك از عوامل مزبور در خداوند راه ندارد، از اين رو افعالي الهي همگي عادلانه و حكيمانه است.[26]

فردي يهودي از علت ظالم نبودن خداوند از پيامبر (ص) سؤال كرد، حضرت فرمود: خداوند چون به زشتي ظلم آگاه است و نيازي به آن ندارد ظلم نمي كند.[27]

با توجه به آن چه گفته شد مسلمانان بر عدل الهي اتفاق نظر دارند ولي در تفسير عدل خداوند اختلاف داشته و هر كدام يكي از دو نفر زير را برگزيده اند:

الف) عقل انسان حُسن و قبح افعال را درك كرده، فعل حَسَن را نشانة كمال فاعل و فعل قبيح را نشانة نقص او مي داند. خدا نيز چون ذاتاً داراي همة كمالات است هيچ گونه فعل قبيحي را انجام نمي دهد.

ب) عقل از شناخت حُسن و قبح افعال ناتوان است و يگانه راه شناخت حُسن و قبح افعال، وحي الهي است. آن چه كه خدا به انجام آن دستور دهد حَسَن است، و آن چه كه از آن نهي كند قبيح است. بر پاية اين نظريه چنان چه خدا فرمان دهد بي گناهي را به دوزخ بيفكنند، يا گنهكاري را به بهشت ببرند، حَسَن و عدل خواهد بود. اشاعره كه اين نظر را دارند خدا را ظالم نمي دانند بلكه در تفسير عدل به اشتباه رفته اند. ادله بطلان نظر اشاعره را مي توانيد در كتاب عدل الهي اثر شهيد مرتضي مطهري مطالعه فرماييد.

[24] نساء (4) آية 40.

[25] يونس (10) آية44.

[26] جعفر سبحاني، منشور عقايد اماميه، ص 76.

[27] توحيد صدوق، باب الأطفال، ذيل حديث 13.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.